viernes, 23 de diciembre de 2016

El nostre projecte final

Benvinguts al nostre blog!

Abans de començar a parlar del nostre projecte, us plantegem la idea amb el canvas. Un canvas és una mena d'esquema en la que pots organitzar les idees principals. En el nostre cas ha sigut per a l'elaboració del projecte final del mòdul.
Finalitzem el mòdul d’Habilitats Comunicatives, la part tecnològica, com ja sabeu. Vam haver de pensar en un projecte que poguéssim implantar amb els nostres infants a l’aula. Pensant i pensant, finalment vam decidir utilitzar els codis QR.  Per aquells que no sapigueu el que són, són codis de barres bidimensionals quadrats que poden emmagatzemar les dades codificades; la majoria del temps les dades és un enllaç a un lloc web (URL).

Vam voler fer dues històries paral·leles, on en cadascuna d’elles s’exposava la història de dos personatges diferents: un noi que es diu Alejandro, el qual no en tenia esperit Nadalenc; i per altra part la Sofia, una nena a la qual li agradava moltíssim el nadal, juntar-se amb la família… etc.
Per això, vam utilitzar l’aplicació VideoScribe, amb la que vam fer les escenes de la història, però no totes. A mesura que anem explicant el relat, apareixen uns codis QR per la sala, els quals han de ser escanejats. Aquest escaneig et porta al vídeo per tal de fer més interactiu i dinàmic el conte.
Aqui us deixem un exemple de codi QR, ho podeis escanejar amb qualsevol aplicació que serveixi per a això!


A l’hora de posar en pràctica el nostre futur professional com a docents, creiem que és molt important inculcar als nostres alumnes el coneixement tecnològic, per tal de poder fer més dinàmiques les explicacions, els contes, etc. Si per exemple fas classe de biologia, pots crear un mural amb les parts del cos al costat d’un QR, i, al escanejar-lo, que et porti a l’explicació de quina part és i com funciona en el nostre organisme.


Volem adjuntar el nostre canal de YouTube on vam pujar els vídeos introduïts als QR, per si voleu donar una ullada!


Esperem que us hagi agradat el nostre blog, fins aviat!

lunes, 12 de diciembre de 2016

Seguretat a internet

Benvinguts al nostre blog!

En l'entrada d'avui parlarem sobre la seguretat a internet. Realment coneixem tots els perills i mesures de protecció que podem trobar a la xarxa? Nosaltres creiem que no, no els coneixem. Són molts els casos que es donen a través de les notícies de cyberbullying, grooming, sexting.... conceptes que aprofundirem més endavant. 
La seguretat a internet és un terme que s'utilitza per tenir en compte totes aquelles mesures preventives per evitar tenir un problema a la xarxa. Alguns d'aquests problemes, com hem dit abans, poden ser:
  • Cyberbullying: Ús de mitjans de comunicació digitals per assetjar a una persona o grup de persones, mitjançant atacs personals, divulgació d'informació confidencial, etc.
  • Grooming: Concepte que s'utilitza per definir la situació que es dona quan una persona adulta es guanya la confiança d'un menor amb finalitats sexuals.
  • Sexting: Es dona quan s'envia contingunt sexual a través d'nternet: fotografies, vídeos...
  • Sextorsió: Es dona quan s'utilitza aquest material sexual per tal de fer xantatge a la persona afectada.
Estem completament segurs a internet? Els menors són els més propensos a patir aquestos atacs, sobretot a l'etapa escolar obligatoria (ESO), on més del 9% d'estudiants es consideren assetjadors o assetjats, com diu l'article. Són molts els nois i noies que per diversos motius són assetjats: el seu físic, la seva alçada, etc. i per por a les conseqüències que puguin tenir no fan res, es deixen menysprear. També, s'ha de fer referència al personatge "popular", per dir-ho d'alguna forma. Aquest personatge és el que sol començar les baralles, i, la resta de gent, com és una persona "guai" segueixen aquesta conducta i fan mal a les altres persones, sense importar-li com es pugui sentir.

Per altra banda, la figura del mestre és un factor FONAMENTAL. Són un gran nombre de professors els que no saben que a les seves aules es produeix bullying cap a un o diversos alumnes. Tothom hauria de saber què està succeïnt i fer alguna cosa al respecte, mai hem de callar. Qualsevol alumne que estigui patint alguna situació de cyberbulluying o similar hauria de parlar amb el seu professor per tal de trobar una solució, sense tenir cap mena de por. Si ets una persona que està patint alguna mena d'assetjament, actúa. Parla. Deixa't veure. Ningú pot amb tú. Trobem diferents plataformes d'ajut al ciberassetjament (i d'altres) com és Protégeles, que dona suport tant a la víctima com als familiars en diversos aspectes: acós, anorexia...

Com a futurs mestres creiem que hem de fer veure als alumnes la importància de tenir clara la nostra seguretat a internet, que va molt lligada a la identitat digital, com ja hem comentat en entrades anteriors. Si sospitem d'alguna cosa, no hem de dubtar en parlar amb l'alumne i donar-li el nostre suport i ajut.

Nosaltres hem volgut fer un petit vídeo sobre el Cyberbullying, representant una història que pot ser real, i, malauradament, es dona a día d'avui. Esperem que us agaradi!




lunes, 5 de diciembre de 2016

Els nostres PLEs!

Benvinguts al nostre blog!

Un PLE és un Entorn Personal d'Aprenentatge (Personal Learning Environment). Amb aquesta eina pots tenir organitzat tot un seguit d'apps, webs, enllaços... que utilitzes en el teu dia a dia per tal de poder gestionar el teu aprenentatge.

Gràcies al PLE, pots recollir tot allò que per a tu és important a l'hora de gestionar els recursos que utilitzes de manera sovint per tal de fomentar el teu aprenentatge: pots guardar totes les webs d'interès, programes per a poder llegir PDFs, llocs webs on trobar informació per fer un treball... encara que també pots incloure-hi les apps del teu telèfon mòbil com pot ser WhatsApp, Instagram, etc si per a tu és important a l'hora de compondre el teu coneixement.

Existeixen un seguit d'apps i llocs web amb els quals pots crear el teu propi PLE. La més popular és Symbaloo, amb la que pots tenir la teva pròpia xarxa d'aprenentatge a l'abast en qualsevol part del món, només necessites tenir un compte i connexió a internet. 

Nosaltres, com a futurs educadors, creiem que s'hauria d'ensenyar a les aules el recurs del PLE, perquè és un recurs molt útil a l'hora de poder distribuir les teves eines d'aprenentatge. No obstant això, és una eina de la qual es pot tenir consciència i coneixement, però, no és un recurs que s'hagi de crear obligatòriament, perquè cadascú ja saps què és el que utilitza en el seu dia a dia i no és necessari tenir-ho organitzat en un lloc determinat. Deixem aquí un article molt interessant sobre els PLE a l'escola.

També, volem concloure aquesta entrada mostrant les nostres pròpies xarxes d'aprenentatge. Esperem que us agradi!

Sergio, amb la web Mindmeister







Alba, Laura i Andrea amb la web Piktochart





Alba



Laura
Andrea
Fins la pròxima!